به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از ایرنا، راه آهن زاهدان به سرخس، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است که تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلیترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل میسازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل میکند به گونهای که میتوان گفت این راه اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند میدهد.
راه آهن زاهدان - ایرانشهر - چابهار - میلک - سرخس در حالی یکی از مهمترین پروژه زیرساختی ریلی کشور به طول ۱۳۵۰ کیلومتر است که قطعه اول آن به طول ۷۳۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک و قطعه دوم هم به طول ۷۶۰ کیلومتر زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها به سرخس متصل میکند.
روند کُند پیشرفت راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس باعث شده تا بیش از یک دهه از عمر این پروژه بگذرد و همچنان در پیچ و خم مشکلات باشد.
شهریور ماه سال ۹۸ بود که محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی از موافقت مقام معظم رهبری برای اختصاص اعتبار به این پروژه تا سقف ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی جهت تسریع در تکمیل احداث راهآهن چابهار- زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد؛ این درحالیست که پس از آن و تاکنون نیز وعدههای متعددی برای زمان اتمام این پروژه اعلام شده است.
گواه این ادعا سخنان« احمد علی موهبتی استاندار اسبق سیستان و بلوچستان در ۲۳ آذر ۱۳۹۸ است که از بهرهبرداری راهآهن چابهار به زاهدان تا پایان سال عمرانی ۱۳۹۹ خبر داده بود» و یا «خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آذر ۱۳۹۸ از بهرهبرداری راه آهن چابهار-زاهدان در سال ۱۴۰۰» خبر داد.
این درحالیست که «خادمی» یکبار دیگر در خرداد ۹۹ از بهرهبرداری راه آهن چابهار-زاهدان تا پایان دولت دوازدهم خبر داده بود.
وعده وعیدها پیرامون بهرهبرداری از این خط ریلی در حالی نتیجه نداد وامید واهی بیش نبود که دیماه سال ۹۹ بار دیگر «محمد اسلامی» از بهرهبرداری این خط تا پایان سال ۱۴۰۰خبر داد.
اگر چه پیش از وی نیز « محمد باقر نوبخت رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه» در خرداد ماه ۹۹ گفته بود که ساخت راه آهن چابهار - زاهدان در سه قطعه چابهار- ایرانشهر، ایرانشهر - خاش و خاش - زاهدان در حال انجام است که در دهه فجر ۱۳۹۹ قطعه زاهدان - خاش و تا اسفند همان سال قطعه چابهار - ایرانشهر متصل میشود؛ قطعه باقیمانده این طرح (ایرانشهر-خاش) نیز خرداد ۱۴۰۰ نهایی و تکمیل شده و تمام ۷۳۰ کیلومتر این مسیر به اتمام خواهد رسید.
با تمام این تفاسیر اما هنوز که هنوز است بهرهبرداری از این پروژه مدام به تاریخهای بعد موکول میشود و زمان اتمام آن نیز در پس وعد وعیدها باقی مانده است؛ این در حالیست که مقرر بود طرح ساخت راهآهن چابهار- زاهدان پیش از اتمام دولت دوازدهم پایان یابد، اما این پروژه نیمه تمام نیز به دولت سیزدهم به ارث رسید.